Hallå där…

 

… Bertil Johnson, du är ny försäljningschef på Alfing Seating sedan den 1 juni. Hur hamnade du på den här stolen?
– När tjänsten kom ut föll många bitar på plats. Jag tog chansen, vilket kändes spännande och inspirerande direkt.


Vad gjorde du innan du kom till Alfing Seating?
– Jag var på ett tyskt bolag, med kontor i Sverige, som arbetar med miljövänliga rengöringsvätskor till industrin. Kortfattat att ersätta naftaprodukter med vattenbaserade. Jag trivdes bra, men jobbet på Seating kändes som en fantastisk utmaning som var för spännande att tacka nej till.


Vilka lärdomar tar du med dig?
– Erfarenhet och kunskap efter att ha arbetat med försäljning hela mitt liv. Jag är van att driva projekt och verksamheter framåt samt att se möjligheter ute på marknaden. Mycket tack vare alla kontakter som jag har samlat på mig genom åren.

Någon favoritstol i sortimentet?
– Hela vårt koncept är bra. Framför allt är vi stolta över att våra produkter tillverkas i Älmhult. Vårt upplägg, tillsammans med systerföretagen, gör oss konkurrenskraftiga och starka. Något som skapar stabilitet när vi arbetar fram nästa generation av stolar.


Om jag säger avkoppling, så säger du…?
– … att umgås med familjen, njuta av livets goda, mat och dryck. Det är viktigt. Dessutom spelar jag golf, så det blir en del golfresor med vänner.


Och i hörlurarna, vad strömmar ut där?
– En stor och skön blandning, alltifrån hårdrock från 1970-talet till italienskt. Det enda som jag inte begriper mig på är ny och ung musik, som hip-hop och sådant…


Var ser du Alfing Seating om fem år?
– Målsättningen är att vara marknadsledande med ett välkänt varumärke. Det ska vi bli genom en ökad närvaro. Många känner till våra stolar, men kan inte koppla dem till Alfing. Vi ska göra marknaden medveten om vilka vi är och vad namnet står för.