Möbelföretaget SOMA, skogsmaskintillverkaren Terri och Alfing Seating. Tre fritt levande Alfing-varumärken som alla står på egna ben, men med det gemensamma att allt material tillverkas i företagets fabriker.

Alltifrån skolor och universitet till idrottsarenor och kulturhus vänder sig till Alfing Seating för att inreda sina hörsalar och läktare. Totalt har över 200 000 sittplatser levererats till projekt över hela landet. Det innebär förmodligen att så gott som varenda svensk har suttit på en läktare eller stol som tillverkats i Älmhult.
– Varumärket har funnits sedan 1960-talet och är känt på marknaden. Bara de senaste åren har det hänt mycket. När det är stressigt och tajt i planeringen är det en fördel att vara en del av ett så stort företag, säger Kent Johansson, säljare på Alfing Seating.

Helsingbort utmanade – Alfing svarade

Kent berättar om ett projekt där Alfing Seating verkligen fick leva upp till sitt rykte om att vara lösningsorienterat. Idrottens hus i Helsingborg skulle inredas enligt ett skräddarsytt koncept. Såväl teleskopsläktare som den manuellt fällbara stolen Stadion Comfort skulle installeras.
– Det är drygt 1 800 sittplatser där vi tog fram en lösning som har gjort att vi kunnat använda den befintliga balken och konstruerat en ny infästning för stolsrygg och sits. Att vi återanvände balken gjorde att vi sparade på miljön.
– Det är ett projekt som verkligen visar att vi är ett företag som kan anpassa produkten efter våra kunders behov.

Kent Johansson väljer framför allt att framhålla personalstyrkan som en av de viktigaste framgångsfaktorerna. Men även fabrikskapaciteten har en stor del i att Alfing Seating har anlitas till de stora arenaprojekten runt om i Sverige.
– Vi har hand om hela produktionsprocessen, konstruktion, tillverkning och montering, vilket gör att vi kan skräddarsy våra stolar och läktare. Det är en styrka som vi är mycket stolta över.